Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op herdershond.startpagina.nl

mijn oud duitseherder heeft agressief gedrag naar mij

Fem
18 Mei, 2009 13:44

Hallo,

Ik heb een dringende vraag, mijn duitseherder is nu 6 en half jaar oud en ik heb haar nu twee jaar. Ze is altijd al agressief gesweest naar andere honden en vreemde mensen. Maar nu laat ze haar tanden af en toe ook naar mij zien als ze het ergens niet mee eens is. Ze heeft wel al veel meegemaakt in haar leven, ze komt bij de ex van mijn vriend vandaan en zij heeft nooit echt naar de hond omgekeken. Ik heb haar leren kennen als een lieve hond met gebruiksaanwijzing ga er veel mee wandelen maar dan heb ik wel een pikband bij haar om omdat ik haar anders niet aankan als ik andere honden of mannen tegenkom. Dit heb ik al die tijd voor lief genomen, je gaat toch van zo'n dier houden. Maar mijn ernst is nu dat ik me serieus afbegin te vragen of zij mij niet op een dag gaat bijten?? Ik hou echt zielsveel van mijn hond en mijn vriend zegt me ook dat ik strenger moet zijn maar ze slaat gewoon geen acht op mij als ik boos op haar word als ze iets verkeerd doet b.v. ze mag niet boven komen. Is mijn vriend thuis zal ze dit ook echt niet doen. Ben ik alleen met haar dan kijkt ze me aan en gaat boven op bed liggen en denk maar niet dat ze naar beneden komt als ik boos word op haar. Ik heb dit al aan veel mensen voorgelegd en vele zeggen slaan maar daar ben ik totaal niet voor. Ze heeft al genoeg klappen gehad in haar leven en ik vind niet dat je een dier kunt slaan de enige weerstand die ze dan kan bieden is bijten en dat probeer ik nu juist te voorkomen. Ik zit echt met mijn handen in het haar omdat ze zo onvoorspelbaar is. Wij zijn ook al bij de dierenarts geweest hij kan geen afwijkingen vinden en heeft aangegeven dat het voor mij eigen veligheid misschien beter is om haar in te laten slapen, maar dat wil ik nu juist niet. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat is jullie advies? Alvast bedankt Mvg Femke

Bewerkt 10 Jun, 2009 16:21
kaat79
19 Mei, 2009 13:57

Oei! Goed dat je eerst het medische uit hebt laten sluiten. Zoals ik het lees is er duidelijk een rangorde probleem! Zij ziet jou niet als “topdog”, maar als ondergeschikte. Het lijkt me verstandig om er een gedragstherapeut bij te halen die jou op de juiste manier leert met haar om te gaan. Slaan is in mijn ogen zeker geen optie en puur een teken van onmacht. Ik ben wel van mening dat als jij iets van haar gedaan wil krijgen je net zo lang door moet gaan tot het ook gebeurd. Momenteel krijgt ze haar zin en gaat ze bij alles afvragen wat er zal gebeuren als ze het niet doet.

Je moet zorgen dat jij de baas weer wordt en ik raad je daarbij echt professionele hulp aan!

Succes ermee.

Puck2
21 Mei, 2009 20:14

Beste Fem,

Ik vind het zo jammer dat dit allemaal gebeurt. Jij houdt van deze hond en je wilt haar graag houden.

Het is onmogelijk om op afstand een diagnose te geven van wat er mis is. Daarom denk ook ik dat het het beste zou zijn als je met een goede hondengedragstherapeut aan de slag zou gaan. Een gedragsdeskundige kijkt naar de hond, maar hij kijkt ook naar jou en de omgeving want het is altijd een samenspel van factoren. Jouw hond is niet altijd agressief geweest (tegen jou). Vandaar dat ik denk dat dit niet iets is wat “in de hond zit”, maar iets waar je door heropvoeding invloed op kunt nemen. Nogmaals, laat je adviseren door een deskundige, en luister niet te veel naar mensen die weliswaar goede bedoelingen hebben, maar weinig verstand van hondengedrag.

Ik hoop voor je dat het op termijn allemaal goed komt.

Elly
23 Mei, 2009 10:57

gedragstherapeut zou kunnen maar ik denk dat een goede hondentrainer al goed zou kunnen helpen

informeer eens bij een hondencursus in jouw omgeving en leg het probleem voor

slaan is absoluut uit den boze en het advies van je da om de hond in te laten slapen vind ik te erg voor woorden

dat zou niet lang mijn da zijn !

wana
24 Mei, 2009 14:08

Heel strak gaan trainen met dr! misschien voor jezelf,als steuntje in de rug met t consequent en streng zijn, een trainer erbij.

kleine dingen als áltijd als eerste door n deur dán je hond, hond altijd lager met de kop dan jij, als eerste door iedereen begroet worden en zij als laatste,

pas eten nadat jullie hebben gegeten..maar misschien klinkt dit al wel heel bekend.

Die van mij neemt af en toe een loopje met me,vriendlief is strenger en dat weet ze.

Ik doe het op mijn manier met positief belonen..soms met kleine stukjes hondesnoepies of kaas.

één keer heb ik dr bij dr oor gehad,om dr van mn bed af te kieperen wat ze keek mij ook aan van bekijk jij het ff..

Ik maakte me groot,grote ogen en een strenge stem en wilde dr van bed halen en had perongeluk dr oor vast: “KAij!” ik vertrok geen spier en zij wist dat t menens was.

Nogmaals: ik ben geen beul maar dit was onbedoeld toch effectief, maar waarschijnlijk voor jouw hond absoluut niet door dr verleden.

Dan kan je beter roepen en met kaas de komst belonen denk ik. succes!

serine
10 Jun, 2009 16:21

mail mij even..